Zoals je wellicht al gelezen hebt, ik vindt het heerlijk om te schrijven, door de bijbel te struinen en mensen aan het nadenken te zetten. Dit is een prachtige combinatie om bijbelstudies te schrijven. Gebruik ze gerust (deels), pak eruit wat jou aanspreekt. En ben je op zoek naar iets? Laat mij weten rond welk thema jij graag een bijbelstudie zou willen lezen.
Als je mijn bijbelstudies gebruikt, laat mij dat dan even weten. Als je het voor een groep gebruikt, dan zou het tof zijn als je aan bronvermelding doet.
Maria zit tussen de leerlingen van Jezus – zoals gebruikelijk voor leerlingen, -op de vloer aan de voeten van de Rabbi- als ze een klein kruikje met Nardusolie breekt. Nardusolie was een zeer dure olie, die uit het Himalaya gehaald werd. Het was ook een sterk geurende olie, die gebruikt werd om koningen te zalven en stinkend rijke doden te balsemen. Het kruikje moet gebroken worden en wordt door Maria volledig gebruikt. Niet alleen het hoofd van Jezus, maar ook zijn voeten. Buiten proportioneel veel olie wordt er gebruikt en wel zoveel dat Maria het met haar haar moest drogen (vrouwen die los haar droegen waren een schande)
Er gebeurt zo ontzettend veel in dit kleine gebaar van Maria, maar het houdt niet op in dat moment. Want ook in de dagen die volgen, is het gebaar van Maria nog heel duidelijk op te merken. Jezus moet die heerlijke geuren nog dagen bij zich gedragen hebben. Ja, zeker toen hij als koning op een ezel de stad Jeruzalem werd binnengehaald (de Israelieten zagen aan iemand dat het een koning was – kroon, rijke kleding- maar ze roken ook dat de koning voorbij kwam – hij was de gezalfde, apart gezet door God.)
Dus toen Jezus onthaalt werd met uitroepen van ‘Hossanna’, droeg hij de geur van een koning. Maar die geur is naar alle waarschijnlijkheid ook bij hem als hij door Judas verraden wordt en opgepakt wordt in de tuin. De soldaten moeten dit hebben kunnen ruiken en wat zullen ze toch ook even in verwarring zijn geweest; moesten zij nu een koning arresteren?! En toen Jezus met het kruis zeulde…hij had de geur van een koning!
Paulus schrijft erover
“God zij gedankt dat Hij ons, die één zijn met Christus, in zijn triomftocht meevoert en dat Hij overal door ons de kennis over Hem verspreidt als een aangename geur. Door Christus te verkondigen zijn wij als wierookgeur die God behaagt, die zich zowel verspreidt onder hen die worden gered als onder hen die verloren gaan.” 2 Korintiërs 2:14-16
Als volgelingen van Jezus mogen wij de geur van Jezus, onze koning verspreiden.
Was je handen maar eens met sterk ruikende zeep, gebruik je parfum of aftershave maar eens wat overdadiger om je hieraan te herinneren. De aangename geur van onze koning verspreiden, hoe gaaf is dat!
Het feest van het Ongedesemde brood, dat Pesach genoemd wordt, was bijna aangebroken. De hogepriesters en de schriftgeleerden wilden Hem (Jezus) uit de weg ruimen en zochten naar een goede gelegenheid, want ze waren bang voor de reactie van het volk.
Lucas 22:1&2
Jezus had met zijn discipelen de Sedermaaltijd genuttigd, wat aan het begin van het Pesachfeest werd gehouden. Het Pesachfeest is een van de drie pelgrimsfeesten die in de tijd van Jezus gevierd werden. Een feest van terugkijken – de redding van Gods volk uit Egypte. Maar ook een feest vol verwachting – het volk keek uit naar de komst van de Messias. Hij zou het volk opnieuw redden uit de handen van de vijand. En wat was het volk daar aan toe!
Jezus had er, in de bovenkamer waar hij met zijn leerlingen de sedermaaltijd vierde, een extra laag/dimensie aan toegevoegd; een waarschuwing dat het een cruciale nacht zou worden. Dat hij het lam zou zijn dat geslacht zou gaan worden.
Het volk was gewoon om vanaf zonsondergang tot middennacht de Sedermaaltijd te houden. Het huis was in de voorgaande week minitieus ontdaan van gist. Het lam dat geslacht en geofferd moest worden, werd klaargemaakt. Maar na de religieuze handelingen en symboliek, werd er een groot feestmaal genuttigd die ook bereid moest worden. Een bijzonder drukke week, met een lang feest erna. En we kunnen allemaal bedenken wat de combinatie van een drukke dag en een uitgebreide maaltijd voor gevolgen heeft; men is flink vermoeid.
Dit weten de hogepriester en de schriftgeleerden ook. Dus juist deze nacht was ideaal om te doen, wat in hun ogen moest gebeuren zonder dat het volk er veel van meekreeg. Een smerige streek, een stinkend zaakje dat in het geniep moest gebeuren.
Het werd dan ook een snelle actie. Tussen gevangenneming, veroordeling tot aan de kruisiging zit zo’n 9 -voornamelijk nachtelijke- uren. De berechting vindt plaats in de vroege uren van de dag, op een moment dat de meeste Israëlieten nog lagen bij te komen van het feest van de vorige avond.
Hoewel Jeruzalem volgestroomd was met mensen die uit de wijde omgeving gekomen waren om het Pesachfeest te vieren, was er niet – zoals ik altijd gedacht had, en The Passion ons voorspiegeld wordt- een énorme volksmenigte op de been om te schreeuwen ‘kruisig hem’. Het is waarschijnlijker dat er maar een kleine groep was die dit aanschouwd hebben. Precies dát was de bedoeling van de leiders van het volk. Niet teveel ophef, want het volk kon wel eens niet eens zijn met deze terechtstelling.
Als Jezus na de veroordeling richting Golgotha loopt met het kruis, is het volk onderweg naar de tempel om de eerste dienst die om ongeveer 9 uur begint bij te wonen. Hun wandel naar de tempel werd gekruist door een groeiende menigte die achter Jezus aan liep. Er klinken dan pas klaagzangen uit de menigte, maar die waren niet meer van invloed op het proces. Jezus had zijn oordeel al te horen gekregen. Het is ongeveer 9 uur als Jezus gekruisigd wordt (Marcus 15:25). Het volk lag te slapen, toen hun Messias veroordeeld werd.
De leiders hadden het slim aangepakt. Ze hadden hun zin gekregen, Jezus werd ter dood veroordeeld. De meest gruwelijke dood die je iemand kon geven. Het was een smerig stinkend proces geworden, maar daar maalden ze niet om. Hun taak hadden ze volbracht, voordat het volk er ook maar lucht van kreeg. De macht was hersteld, de rust zou binnenkort ook wel weerkeren.
Jezus riep vlak voor zijn sterven - rond 12 uur in de middag- ‘het is volbracht’ (nee, niet IK heb volbracht!) en blaast zijn laatste levensadem uit terwijl het 3 uur aardedonker is geweest. Hij had er alles voor over om ons te redden, het is volbracht en mocht thuiskomen bij zijn Vader.
Het prachtige lied van Mozaiek 'Wij zien het kruis' zet je verder aan tot nadenken – Heb jij alles voor Hem over?
Geschreven voor een groep vrouwen, die de week voorafgaand aan een gezellig samenzijn ook inhoudelijk aan het nadenken gezet wilde worden. Het thema was 'genoeg' en de vraag was of ik rondom dit thema 5 verschillende nadenkertjes wilde meegeven.
Spitten (Lezen)
Exodus 20:1-17
Toen sprak God deze woorden:
‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
Vereer naast Mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hierboven is
of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.
Kniel er niet voor neer en vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God,
duld geen ontrouw. Als ouders Mij haten en zondigen,
roep Ik hun kinderen daarvoor ter verantwoording, tot in het derde en vierde geslacht;
maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik mijn trouw tot in het duizendste geslacht.
Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
Houd de sabbat in ere als een heilige dag.
Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten,
maar de zevende dag is de sabbat, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken.
Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen,
voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen.
Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en geheiligd.
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder.
Dan zult u lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Pleeg geen moord.
Pleeg geen overspel.
Steel niet.
Leg over een ander geen vals getuigenis af.
Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw,
op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Schoffelen (Context)
Het volk Israël is door God op spectaculaire wijze uit Egypte bevrijd. Mozes is door God aangesteld om het volk te leiden naar het beloofde land. Het volk had niet voorzien dat het lang onderweg zou zijn. Daarbij worden ze ook getest door God met grote uitdagingen. Ze worden ongeduldig en lastig en verlangen soms zelfs terug naar hun oude leven. Na 3 maanden slaan ze hun kamp op in de Sinaïwoestijn bij de berg Sinaï. Mozes gaat die berg op om met God te praten en dit door te geven aan het volk. Het is een verbond dat God met het volk wil sluiten, het volk stemt hiermee in. Mozes komt uiteindelijk met 2 stenen tafels/tabletten terug bij het volk waarop leefregels staan die betrekking hebben op het leven onder dit verbond met God.
Zaaien (Nadenkertjes)
Bemesten (Doen)
Het volk Israël moest vaak hun geduld oefenen; voordat ze bevrijd werden maar ook onderweg naar het beloofde land. God was er steeds bij. Ook jij zult oefeningen in geduld gehad hebben en krijgen in je leven of je ziet het gebeuren in het leven van geliefden. Spreek hier met God over, Hij is er ook nu bij. Vertel Hem wat dit met je gedaan heeft en wat dit met jou doet. Dank en bid God voor Zijn aanwezigheid in je eigen leven jezelf en dat van de ander.
Spitten
Exodus 3:13-15
Maar Mozes zei: ‘Stel dat ik naar de Israëlieten ga en tegen hen zeg dat de God van hun voorouders mij gestuurd heeft, en ze vragen: “Wat is de naam van die God?” Wat moet ik dan zeggen?’
Vers 14 Toen antwoordde God hem: ‘Ik ben die er zijn zal. Zeg daarom tegen de Israëlieten: “IK ZAL ER ZIJN heeft mij naar u toe gestuurd.”’
Vers 15 Ook zei Hij tegen Mozes: ‘Zeg tegen hen: “De HEER heeft mij gestuurd, de God van uw voorouders, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. En Hij heeft gezegd: ‘Zo wil Ik voor altijd heten, met die naam wil Ik worden aangeroepen door alle komende generaties.’”
Teksten uit het Evangelie volgens Johannes;
‘Ik ben het brood des levens’ (6:35)
‘Ik ben het licht van de wereld’ (8:12)
‘Ik ben de deur der schapen’ (10:7)
‘Ik ben de goede herder’ (10:11)
‘Ik ben de opstanding en het leven’ (11:25)
‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’ (14:6)
‘Ik ben de ware wijnstok’ (15:1).
Schoffelen
Ver voor de bevrijding uit Egypte, is God al bezig met die bevrijding van het volk Israël. Mozes krijgt een hele speciale taak vanaf zijn geboorte, al heeft hij zelf niet door dat God met hem bezig is. Na een incident is Mozes gevlucht en brengt hij tientallen jaren elders door. Maar Mozes krijgt de opdracht om terug naar zijn volk te gaan. Hij moet het volk toespreken, maar voelt op zijn slippers aan dat het volk niet naar hem gaat luisteren en vraagt aan God wat hij moet zeggen. God maakt daar niet veel woorden aan vuil. ‘Ik ben die er zal zijn…’
Honderden jaren later zegt Jezus het zelfde, in verschillende situaties. En hij windt er ook geen doekjes om. Hij zegt ik ben HET brood, Ik ben HET licht. Niet zomaar iemand, nee Jezus benadrukt zijn exclusieve positie!
Zaaien
Wie is God voor jou? Tip: maak er een ‘spinnenweb’ van; Schrijf ‘God in het midden van je papier. Hieromheen schrijf je woorden die voor jou passen bij God. Leg dit papier een dag bij je neer, en kijk er telkens even naar – doordat je dit door de dag heen doet, zul je merken dat je steeds meer kunt bedenken
Bemesten
In de Joodse traditie hebben namen een belangrijke betekenis. Hoe indrukwekkend is het dan dat in de Bijbel meer dan 100 ‘namen’ staan voor Jezus. Hij heeft er zelf een aantal genoemd.
Welke kan jij bedenken/vinden? Maak hier een creatief overzicht van. En nee, creatief bezig is geen verloren tijd! Maar creatief bezig zijn activeert een deel van je hersenen dat stress wegneemt. Wie wil dat niet? 😉
Wil je verschillende lettertypes gebruiken maar ken je die zelf niet, gebruik deze handige website of gebruik Pinterest en zoek op ‘lettertype’.
En het gaat niet om perfectie, maar om ontspanning!! (En ondertussen kan je Hem danken voor wie Hij is in jouw leven)
Spitten
Marcus 10: 17-27
Toen Hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar Hem toe die voor Hem op zijn knieën viel
en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’
Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, behalve God.
U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af,
bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’
Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’
Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u:
ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef de opbrengst aan de armen,
dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom daarna terug en volg Mij.’
Maar de man werd somber toen hij dit hoorde en ging terneergeslagen weg;
hij had namelijk veel bezittingen. Jezus keek de kring rond en zei tegen zijn leerlingen:
‘Wat is het moeilijk voor rijken om het koninkrijk van God binnen te gaan.’
De leerlingen schrokken van zijn woorden. Maar Jezus zei nog eens uitdrukkelijk:
‘Kinderen, wat is het moeilijk om het koninkrijk van God binnen te gaan:
het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan
dan voor een rijke om het koninkrijk van God binnen te gaan.’
Nu waren ze nog meer ontzet, en ze zeiden tegen elkaar:
‘Wie kan er dan nog gered worden?’
Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk,
maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’
Schoffelen
Jezus werd aan de tand gevoeld, door de Schriftgeleerden. Voldeed hij wel aan de wet, die Mozes van God gekregen had? Dan komt er een (rijke) jonge man bij hem met een simpele vraag.
Het antwoord van Jezus geeft zijn leerlingen veel gespreksstof. En ook wij kunnen vastlopen in dit antwoord van Jezus want is het niet heel moeilijk om te leven als iemand die in vrijheid leeft?
Zaaien
Wat zou Jezus aan jou vragen om op te geven? Met andere woorden: wat is datgene dat jij nog niet wilt of kunt opgeven?
Bemesten
Borduur eens verder op bovenstaande vraag. Hoe kan jij heel praktisch een (klein) stapje maken om meer verlost te zijn van slavernij? Ga aan de slag met kleine stapjes, deze zijn makkelijker vol te houden
Spitten
Matteüs 27:45-54
Rond het middaguur viel er duisternis over het hele land, die drie uur aanhield.
Aan het einde daarvan, in het negende uur, riep Jezus met luide stem:
‘Eli, Eli, lema sabachtani?’ Dat betekent: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?’
Toen de omstanders dat hoorden, zeiden enkelen van hen: ‘Hij roept om Elia!’
Meteen kwam er uit hun midden iemand toegesneld die een spons pakte
en in water met azijn doopte. Hij stak de spons op een stok en probeerde Hem te laten drinken.
De anderen zeiden: ‘Laten we nu maar eens zien of Elia Hem komt redden.’
Jezus riep opnieuw, luidkeels, en gaf de geest.
Op dat moment scheurde in de tempel het voorhangsel van boven tot onder in tweeën,
en de aarde beefde en de rotsen spleten.
De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt;
na Jezus’ opstanding kwamen ze uit de graven, gingen de heilige stad binnen
en verschenen aan een groot aantal mensen.
Toen de centurio en degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden
en merkten wat er gebeurde, werden ze door een hevige angst overvallen
en zeiden: ‘Hij was werkelijk Gods Zoon.’
Schoffelen
Ik mag graag in de bijbel op zoek naar mensen die niet in ‘de spotlights’ staan. Rond Pasen heb ik mij verdiept in de centurio bij het kruis van Jezus. In die geschiedenis zie je een beetje hoe je leven beïnvloed werd door de verschillende goden in die tijd.
Ik schreef bij de tekening die ik maakte het volgende:
Opgegroeid in een samenleving die vol zit met heel veel goden,
staat hij de wacht te houden bij ook weer zo'n godenzoon...
Hij denkt er zo het zijne van.
Totdat er een aardbeving en diepe duisternis midden op de dag ontstaat.
Ja, dan wordt je wel aan het nadenken gezet want dit had hij nog nooit eerder meegemaakt.
Hij getuigt nu niet opeens dat dit de zoon van DE God is, dat zegt hij niet.
Maar zijn gedachten zijn wel gekanteld. Dit moet wel een goddelijke zoon zijn.
De angst is dan heel begrijpelijk, want waar werkt hij aan mee,
en welke God moet hij straks om vergiffenis vragen?!
Zaaien
God laat vanaf het begin van de wereld zien dat Hij een bijzondere God is. Hij schept de mens naar Zijn beeld. Hij gaat een verbond aan met een/Zijn volk, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, waarop God het anders doet dan de wereld ‘gewoon’ is. Dat zie je geen enkele andere god doen. Integendeel, zij zonderen zich af – staan hoog boven hun aanbidders.
Bemesten
Luisteren Lied: Ik val niet uit zijn hand – Psalm 16
Spitten
Fillipenzen 4:6-7
Wees over niets bezorgd, maar vraag in alle omstandigheden aan God
wat u nodig hebt en dank Hem in uw gebeden.
Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat,
uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.
Christ is Enough - Hillsong Worship
Schoffelen
Paulus schrijft vanuit de gevangenis een brief naar de gemeente in Filippi, de eerste gemeente in Europa. Een warme brief waarin het duidelijk naar voren komt dat Paulus fijne contacten had met deze gemeente.
Fillipi had te maken met grote verschillen van inzicht, want de gemeente was in korte tijd gegroeid en dit gaf uitdagingen waaronder verdeeldheid in de leer.
Maar Paulus steekt ze een hart onder de riem – Christus is genoeg, wat er ook gebeurd.
Ook wij hebben te maken met uitdagingen in het leven.
Tijdens het schrijven zit ik te dubben of ik mijn behandelingen in Utrecht voor long covid wel ga doorzetten. Een aanvechting want niemand kan mij zeggen of doorgaan enig zin heeft en uiteindelijk toch nog positief resultaat zal opleveren
Ik krijg steeds 2 woorden in mijn hoofd die mij erg bezig houden. Het zijn de woorden ‘geduld’ en ‘vertrouwen’. Maar ik ben soms aan het zoeken wat ik met deze woorden moet. Hoe lang geduld, waarop mag ik vertrouwen?
Afgelopen week kwam er een gedicht voorbij die raakte aan deze 2 woorden. Een gedicht van de (heilige) karmeliet Therisia van Avila. Ze was een Spaanse die leefde in de 16e eeuw. Ze had te maken met grote aanvechtingen en schreef
Laat niets je verontrusten,
laat niets je beangstigen,
alles gaat voorbij.
God veranderd nooit.
Geduld bereikt alles;
Wie God heeft ontbreekt niets.
Samengevat; God alleen is voldoende. In de oorspronkelijke taal ‘Sólo Dios basta’ -
Basta! Dat duldt geen tegenspreken en soms hebben wij dat, ik in ieder geval wel, juist zo nodig. Basta, God is genoeg.
En laten we ons daar soms maar aan overgeven. God is genoeg!!
Zaaien
Bemesten
Steek iemand een hart onder de riem op een manier die bij jou (of de ander) past
Op onderstaande website staat een serie dagopeningen met als thema 'vrijheid', die ik samen met een collega gemaakt heb. https://opkijken.nl/dagopeningen-vrijheid-deel-1/
Daarnaast heb ik ook een serie over het thema 'de hemel' en over het thema 'Ik ben' - uitspraken van Jezus. Bij Beide series is er een ppt presentatie als ook een document voor extra info over het onderwerp.
Mail mij gerust, als je hier nieuwsgierig naar bent!
Goede Herder
Jezus sprak tot zijn leerlingen: Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor zijn schapen. Maar een huurling, geen echte herder dus, als die een wolf ziet komen, laat hij de schapen in de steek en gaat ervandoor – het zijn zijn eigen schapen niet! – en de wolf overvalt ze en drijft ze uiteen. Hij is immers een huurling en bekommert zich niet om de schapen. Ik ben de goede herder: Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen Mij, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; Ik geef dan ook mijn leven voor mijn schapen. Ik heb nog andere schapen dan die uit deze hof. Ook voor hen moet Ik een herder zijn: ze zullen luisteren naar mijn stem. Zo wordt het: één kudde met één herder. Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik mijn leven geef, om het daarna weer terug te nemen. Niemand neemt het Mij af, Ik geef het uit eigen vrije wil. Daartoe immers heb Ik de macht, zowel om het te geven als om het terug te nemen. Dat is de opdracht die Ik van mijn Vader heb ontvangen’.
Johannes 10:11-18
In de tijd van de bijbel waren er veel herders, het was een ‘normaal’ beroep. Herders waren over het algemeen mannen die voor een rijke boer werkten, of een jongste zoon die met de schapen het veld inging (denk aan David). En er was dus nogal een verschil tussen herders> sommigen deden het alleen om geld te verdienen, anderen waren ook echt ‘gek’ met de schapen. Als je deze metafoor wil omzetten naar deze tijd, dan zou je misschien wel het beroep van meester/docent hiervoor kunnen gebruiken…
Schapen
Daarom gaf Jezus dit voorbeeld. Hij zei: ‘Stel dat je honderd schapen hebt, maar je raakt er één kwijt. Dan ga je dat ene schaap toch zoeken? Je laat de 99 andere schapen achter in het veld. En je gaat dat ene schaap zoeken totdat je het vindt. Als je het schaap gevonden hebt, dan ben je blij. En je draagt het op je schouders naar huis. Thuis roep je de buren en je vrienden. En je zegt: ‘Laten we feestvieren! Want ik heb het schaap gevonden dat ik kwijt was.’ Luister naar mijn woorden: Zo is het ook met God in de hemel. Hij is heel blij met één slecht mens die zijn leven verandert. Meer nog dan met 99 goede mensen die hun leven niet hoeven te veranderen.’
Lucas 15: 3-7
Schapen grazen, drinken, rusten en volgen. Dit is voornamelijk onbewust gedrag.
Schapen worden ook gehouden om hun wol, melk en vlees (shoarma…)
Schapen zijn ook heel weerloos; als ze op hun rug liggen, hebben ze hulp nodig om overeind te komen, als ze alleen zijn dan zijn ze heel kwetsbaar
Schapen hebben ook een hele hoge aai-factor (aaah, wat zijn ze lief!)
Maar schapen zijn in de bijbel heel vaak ‘de mensen van God’. Deze mensen horen bij ‘een kudde’
Alpha & Omega (begin en einde)
In het boek Openbaring staat dit 3x
‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’ (1:21)
Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. (21:6)
Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’ (22:13)
Deze teksten geven ons een kijkje in de wereld van God, zoals God ons leven ziet. Hoe wij ons druk maken over ons leven, de 30, 50 of 90 jaar die wij mogen leven. Zo is voor God onze aardste tijd maar een klein stukje geschiedenis. Niet dat het er niet toe doet, integendeel… jij bent onderdeel van een groter geheel die God overziet.
Hij was er bij in het begin van de aarde/jouw leven en zal er ook bij zijn aan het einde van de aarde/jouw leven. Dat mag je vertrouwen geven voor dit leven. Hij is erbij, zorgt voor jou, dwars door alles heen. Hij omringt heel jouw leven.
Getallen
Zoals overal en altijd wordt er ook in de Bijbelse tijd veel geteld. Zonder tellen zou de samenleving in een chaos vervallen. De bijbelschrijvers dragen door het getal een boodschap uit. Tellen heeft in de bijbel te maken met geloven.
Gematria = getallensymboliek
Elke letter of een combinatie van letters vormt een getal
Getallen in de bijbel gaan vaak niet over feitelijkheid maar over een boodschap
Voorbeelden:
1; getal van volmaaktheid en éénheid van God
6; getal van de mens – niet volmaakt zijn
7; het getal van heiligheid en verwijst naar het goddelijke
10; drukt de verantwoordelijkheid uit van mens tegenover God (bijv. 10 geboden)
40; het aantal jaren van een generatie (in die tijd) – inleiding voor een belangrijke gebeurtenis (symbolisch jaren/dagen)
70;product van 7 en 10 – getal van verantwoordelijkheid tijdens je leven
Ontelbaar getal: belofte of soms een bedreiging
Sterren aan de hemel, zand aan de zee = ontelbaar > belofte
Ontelbare vijanden / sprinkhanen – bedreiging
Tellen als teken van ontrouw aan de Here
Koningen mochten niet veel vrouwen, paarden, geld, groot leger hebben
Getallen verwijzen vaak naar een andere periode met een zelfde getal
Getallen verwijzen naar een hoofdgedachte
In de evangeliën staat ±50x het getal 12
In Openbaring staat ±50x het getal 7
666 getal van de antichrist
Het tweede beest liet een teken zetten op de rechterhand of op het voorhoofd van alle mensen. Iedereen kreeg zo’n teken: jong en oud, rijk en arm, slaven en vrije mensen. Alleen mensen met dat teken mochten nog dingen kopen of verkopen. Het teken was de naam van het eerste beest, of het getal dat je van zijn naam kunt maken. Het getal is 666. En nu moet je slim zijn. Want als je goed nadenkt, kun je uitrekenen wie ermee bedoeld wordt.
Openbaring 13: 16-18
Code voor een naam, het gaat om een mens
‘als je goed nadenkt…’ – dat is dan ook gedaan én er zijn veel namen/situaties aan gekoppeld
Hitler = 107 + 108 + 119 + 111 + 104 + 117 = 666
De Paus ->VICarIVs fILII DeI = (5+1+100+1+5) + (1+50+1+1) + (500+1) = 666
Maarten Luther
De vroegere president van Amerika – Ronald Reagan
Of wat dacht je van internet. De letter ‘W’ is 6
Wat is het telefoonnummer van Visa? 020-6600600
…
…
Maar het meest logisch = keizer Nero
Het gaat om ‘iemand’ die christenen groot leed toebrengt, tegenstander van Christus.
Zout
Van alle heilige gaven die de Israëlieten aan de HEER brengen, geef ik jou (de priesters in de tempel), je zonen en je dochters voor altijd een vast deel. Voor de HEER geldt dit als een eeuwigdurend, met zout bekrachtigd verbond met jou en je nakomelingen.’ Numeri 18:19
Jezus zei tegen zijn leerlingen: ‘Jullie zijn het zout in deze wereld. Zout heeft een sterke smaak. Maar als het zijn smaak verliest, kun je het niet opnieuw zout maken. Dan is het waardeloos en wordt het weggegooid. Matteüs. 5:13
Al in een grijs verleden moeten mensen tot de ontdekking zijn gekomen dat zout buitengewoon veel waarde heeft. Het is onmisbaar. Net als vuur wordt zout als zuiverend en louterend gezien.
In de Bijbel staat zout soms voor het negatieve symbool – de vrouw van Lot veranderde in een zoutpilaar.
Maar meestal staat het symbool voor een frisse start- baby’s werden na de geboorte ermee ingestreken. Een veroverde stad moest met zout bestrooit worden en zout zit in wierook (offergave voor God)
Jullie zijn het zout van deze wereld
De weg
Volg steeds de weg die hij u heeft gewezen, dan zult u in leven blijven en er wél bij varen en lang mogen wonen in het land dat u in bezit krijgt.
Deuteronomium 5:33
Dagelijks zijn mensen onderweg. Steeds heeft dit hetzelfde doel: men wil ergens uitkomen, aankomen, binnenkomen. Mensen gaan op weg en zijn onderweg. Daarvoor heb je gebaande wegen, paden en straten nodig.
In Israël was op pad gaan een activiteit waar gevaren aan vast zaten. Wilde dieren en roversbende buiten de stad. Maar in de stad was de weg vaak bezaait met afval en moest de weg nogal eens afgegraven worden. Daarbij ging je weg vaak klimmend en dalend door de bergen.
In de Bijbel is niet de kernvraag ‘Wie ben jij?’ maar veel meer, ‘Welke weg ga jij?’
Aan de weg die iemand gaat, kunnen we aflezen wie hij is. Zijn gedrag zijn keuzes, zijn manieren, zijn handel en wandel tekenen zijn weg. Elke weg leidt ergens heen, er bestaat geen weg die nergens heenleidt.
Adelaar / arend
Maar wie hoopt op de HEER krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput.
Jesaja 40:31
De wind waait. De regen komt met bakken uit de lucht. Storm. Ergens in een hoge boom zit hij. De witte kop met de grote, gele snavel steekt af tegen de donkere lucht. De boomtop zwiept heen en weer, en de arend stijgt op. Met een paar krachtige slagen van zijn enorme vleugels vliegt hij steeds iets hoger. Dan laat hij zich meevoeren door de wind. Hij gebruikt de storm om er boven uit te stijgen. Hij gebruikt niet al zijn energie om tegen de storm te vechten, want hij kan er toch niet voor zorgen dat de storm gaat liggen. Hij bewaart zijn krachten voor belangrijkere dingen.
Een arend schuilt niet voor de storm, maar stijgen juist boven de storm uit.
Vaak maken arenden een nest bovenop een rots. Ze leggen dan één tot drie eieren, en na ruim een maand komen de eieren uit. Het duurt een tijdje voor de jongen klaar zijn om zelf te vliegen. Tot die tijd bewaken de ouders het nest en zorgen ze dat er voldoende voedsel is voor de kleintjes. Na iets meer dan twee maanden wordt het tijd dat de jongen leren vliegen. Binnen het veilige nest hebben ze al wat pogingen gedaan door met hun vleugels te klapperen, maar nu is het tijd dat ze echt gaan vliegen. De moeder vliegt boven het nest heen en weer met een prooi, om zo haar jongen uit te lokken om zelf te leren vliegen. Eentje waagt een poging: onhandig en paniekerig fladderend, doet het kleintje een poging om niet neer te storten.
De moederarend houdt haar jong scherp in de gaten. Vlug gaat ze achter het dappere arendje aan en vangt hem op met haar vleugels door onder hem te gaan vliegen.
In de bijbel wordt de adelaar/arend als metafoor voor God gebruikt als ook voor mensen.
We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden
Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.